Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2015

Γερασμένοι και με ελάχιστες ώρες εργασίας οι Έλληνες εκπαιδευτικοί

Σε λάθος μέρα ανακοινώθηκε η έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση (Education At a Glance 2015) που αφορά και την Ελλάδα. Και αυτό γιατί αποτελεί γροθιά στο στομάχι για την πολιτεία, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και πάνω από όλα για τους συνδικαλιστές της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα τους συνδικαλιστές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Β' Αθήνας και τα μέλη του συλλόγου εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης o Περικλής, που αν ζούσε θα τους έκοβε στο μάθημα και της παιδαγωγικής και της δημοκρατίας. 

Μιας και αποφάσισαν σε εργάσιμη μέρα να κλείσουν τα σχολεία για να παραστούν στην τακτική γενική συνέλευση του συλλόγου τους, λαμβάνοντας άδεια απουσίας από τα καθήκοντά τους, καθόλα νόμιμα αλλά καθόλου ηθικά, μετά τα όσα έχουμε περάσει και συνεχίζουμε και περνάμε λόγω κρίσης αλλά κυρίως λόγω ακριβώς αυτού του αντιπαραγωγικού συνδικαλιστικού συστήματος που έχει πιεί και συνεχίζει να πίνει το μεδούλι της χώρας.       

Ο συνδικαλισμός της παρέας, της κλίκας, των κολλητών, των κομματικών φραξιών που δεν έχουν προσφέρει τίποτα ουσιαστικό στο εκπαιδευτικό και σε κανένα άλλο σύστημα της Ελλάδας παρά μόνο αφαιρούν ό,τι έχει να κάνει με έλεγχο, αξιολόγηση και πρόοδο. Το λειτούργημα του εκπαιδευτικού είναι ιερό και δύσκολο στην πράξη, που ευτελίζεται στα χέρια κάποιων οι οποίοι συνεχίζουν να παραμένουν προσκολλημένοι στο χθες, απαιτώντας συνεχώς για τους εαυτούς τους και μόνο, προνόμια που αποτελούν πλέον πρόκληση για το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο. 

Τα δημόσια σχολεία πλέον στην Ελλάδα υπολειτουργούν, οι υποδομές είναι πεπαλαιωμένες και δεν επαρκούν, η σύνδεση σχολείου και σύγχρονης οικονομίας δεν υφίσταται, ο ρόλος των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων περιορίζεται στην ανέλιξη μέρους των συμμετεχόντων σε αυτούς στο στίβο της πολιτικής. Οι προτάσεις που γίνονται είναι αποσπασματικές, μεροληπτικές και ευάλωτες στα αντεπιχειρήματα που δίνει η ίδια η πραγματικότητα. Και για να μην τα ισοπεδώνουμε όλα, πάντα υπάρχουν κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα.             

Και έρχεται η έκθεση του ΟΟΣΑ να δείξει για μία ακόμη φορά την πραγματικότητα που επικρατεί στα ελληνικά σχολεία, χαλώντας τον επαναστατικό οίστρο και τον παλμό των γενικών συνελεύσεων των δήθεν πολλών και αγανακτισμένων συνδικαλιστών εκπαιδευτικών, που θυσιάζουν το εκπαιδευτικό τους καθήκον και τις ώρες διδασκαλίας των παιδιών για να ασκήσουν τα συνδικαλιστικά τους καθήκοντα κάτι που θα μπορούσε να γίνει σε άλλες ώρες, εκτός εκπαιδευτικής εργασίας, όπως θα όφειλαν να κάνουν σεβόμενοι τον κόπο και την προσπάθεια γονιών και μαθητών, που τους πληρώνουν με τους υπέρογκους φόρους τους.  

Όταν κλείνει το σχολείο κλείνει το παράθυρο στο φως και κανένα εργασιακό δικαίωμα δεν είναι πάνω από το καθήκον της εκπαίδευσης των παιδιών. Το αντίθετο είναι λάθος μήνυμα σε μια κοινωνία και τη νέα γενιά που αναζητά το όραμα της δημιουργίας του 21ου αιώνα στο πλαίσιο μιας συλλογικότητας που σέβεται και παλεύει χωρίς να ταλαιπωρεί και να αδιαφορεί για τις συνέπειες των πραξεών της.  Ο συνδικαλισμός του 19ου αιώνα έχει τελειώσει. Η διεκδίκηση δικαιωμάτων και η διατύπωση αιτημάτων απαιτούν νέο λόγο στη σύγχρονη εποχή. 

Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση που δημοσιεύει και η ηλεκτρονική ιστοσελίδα της Ημερησίας  (http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26510&subid=2&pubid=113855683), η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες με το γηραιότερο προσωπικό. Είναι ενδεικτικό ότι το 40% των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, όπως όμως και στη Γερμανία, αλλά και την Ιταλία είναι τουλάχιστον 50 ετών, ξεπερνώντας κατά πολύ τον μέσο όρο (30%) στις χώρες του ΟΟΣΑ. Καθώς δε, οι διορισμοί έχουν «παγώσει» ελλείψει κονδυλίων, η ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού στην Ελλάδα φαίνεται να αποτελεί άπιαστο στόχο για τα επόμενα πολλά χρόνια. Είναι ενδεικτικό ότι ο προϋπολογισμός του 2016 συρρικνώνει ακόμη περισσότερο τις δαπάνες για την Παιδεία. Ο μεγάλος «χαμένος» αυτής της μείωσης είναι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου τα κονδύλια σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2015 μειώνονται κατά 65.000.000 ευρώ.

Την ίδια ώρα, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί παρουσιάζονται να έχουν λίγες ώρες διδασκαλίας. Ενδεικτικά, από την έκθεση του ΟΟΣΑ προκύπτουν τα ακόλουθα:
  • Στα νηπιαγωγεία, οι ετήσιες ώρες διδασκαλίας κυμαίνονται από λιγότερο από 700 ώρες για την Ελλάδα, την Κορέα και το Μεξικό έως περισσότερες από 1. 500 στη Νορβηγία και τη Σουηδία. Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ, οι νηπιαγωγοί διδάσκουν 1.005 ώρες ανά έτος.

  • Στα δημοτικά, οι δάσκαλοι διδάσκουν κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ 772 ώρες ανά έτος. Στην Ελλάδα, ο χρόνος διδασκαλίας είναι λιγότερες από 570 ωρών ώρες. Αντίθετα, περισσότερες από 1.000 ώρες είναι στη Χιλή.

  • Στα γυμνάσια, οι καθηγητές διδάσκουν κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ 694 ώρες ετησίως. Στην Ελλάδα, οι ώρες διδασκαλίας είναι 415, ενώ περισσότερες από 1.000 είναι οι ώρες διδασκαλίας στα γυμνάσια στη Χιλή, την Κολομβία και το Μεξικό.

  • Στα λύκεια, οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ 643 ώρες ετησίως. Ο αριθμός των ωρών διδασκαλίας κυμαίνεται από 369 ώρα στη Δανία έως πάνω από 1.000 ώρες στη Χιλή και την Κολομβία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.